NOTKER HOMBURGER
“STUBETE”
UFR30102015-1 (limited 2-LP-Set, 180gr Vinyl, nur 222 Exemplare! / 222 copies only!)
UFR30102015-2 (CD)
(D.2015)
Notker Homburger: Stimme/Gitarre/Harmonium/Kazoo
Thomas Banholzer: Jug/TrompetePercussion/Stimme
Andreas Dannenmayer: Stimme/Banjolele/Mundharmonika/Löffel
Thomi Erb: Akkordeon
Norbert Heizmann: Stimme/Ukulele
Martin Heizmann: Tenor Saxophon
Gela Homburger: Stimme
Anna Hertz: Stimme
Anita Pfeiffer: Stimme
Roland Fitzlaff: Stimme
Max Hemmersdorfer: Stimme
Aufgenommen von Rolf Stauffacher zwischen Mai und November 2014 in Frauenfeld.
KLETTGAUER SCHOTTISCH / KONSTANZ WÄR SO SCHÖN UND NETT / PRALLERLI / LITTLE RED HEN / ICH BIN EIN JUNG HÜBSCH WEIBCHEN / I'M BUSY AND YOU CAN'T COME IN / GELL, ETZ WUNDERSCH DI / THOMIS NEUER NR. 2 / THAT'S ALL RIGHT / STAADER MAZURKA / ES WAR EIN MÄDCHEN WEISS WIE SCHNEE (DAS MÄDCHEN VOM BODENSEE) / GAR HOCH AUF JENEM BERGE (DAS RAUTENSTRÄUCHELEIN) / IN SPITE OF OURSELVES / GUITAR RAG / GOT MY MOJO WORKING / BALZBERG POLKA / IMPERIA-SINGSPIEL / WELCOME TO THE SAINT.
En Allemagne, Notker Homburger est spécialiste de la guitar à résonateur et se produit dans plusieurs formations rassemblées dans un disque compilation. La plus proche du blues est les Notty's Jug Serenaders (g, tp, bjo, hca, jug, perc) dant les relectures de Jimmy Rogers, Ann Cole, Taj Mahal ou Sylvester Weaver valent le détour. Il faut aussi écouter le reste, mazurkas, airs traditionneles, en se rappelant que les musiques allemandes et centrale-européennes ont beaucoup influencé le folklore américain.
(Christophe Mourot, Soul Bag #222, Avr.-Mai-Juin 2016)
"The Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris had this truly, truly remarkable exhibition of the works of the US cartoonist and artist Robert Crumb in 2012. It was not necessarily PC in any sense. One of Crumb's music-related illustrations from 2002 entitled Hot Women - „Exotic & Spicy“ had „Women Singers From The Torrid Regions of the World taken from old 78 rpm records“ slung beneath it. Aside from Crumb's many, various and other torrid fantasies, music is a prime one. And for the second time, with Stubete, Crumb has provided the album artwork for a Notker Homburger get-together (which is what Stubete means, from Stube and 'get a room') For the historians, the previous one was Notty's Jug Serenaders' Welcome To The Saint (2009) and I have no memory of it appearing in the exhibition. The opening track, the Swiss-German Klettgauer Schottisch from Heizmann, Banholzer and Homburger with Thomi Erb could be, with twists, straight out of the John Kirkpatrick repertoire. Notty's Jug Serenaders' blow off Little Red Hen taps into that outfit's jug band roots beziehungsweise repertoire. Stubete captures a regional and specifically personal outlook of what Bodensee music can, could or should be, whether that is the regional Lake Constance dance tune Staader Mazurka or Anita Pfeiffer & Notker Homburger's English-language duet on John Prine's In Spite of Ourselves (with Thomas Banholzer). Nothing not to love about this release. Everything to understand about why Crumb agreed again to do its artwork."
(Ken Hunt, froots – The Essential Folk, Roots & World Music Guide #391/392, Jan./Feb. 2016)
“Ziemlich urig dieses Bukett an Folk und Blues, das im Prinzip drei Formationen aus Konstanz am Bodensee vorstellt: Notty's Jug Serenaders (Blues), Heizmann, Banholzer, Homburger (Volksmusik aus der Konstanzer Gegend) und Erb & Homburger (Instrumentales aus dem Grenzgebiet Deutschland/Schweiz). Der Albumtitel „Stubete“ bedeutet Hausmusik, der sich der Gitarrist Notker Homburger exzessiv verschrieben haben dürfte. Besonders lustig neben den deutsche Dialekttexten ist natürlich Musik mit dem Jug, einem Krug mit kleiner Öffnung, in den hineingeblasen wird, um bassartige Geräusche zu produzieren. Klingt oft nach einem Furz. Bei den gewählten Blues-Titeln greift man auf Gassenhauer wie „Little Red Hen“ (Taj Mahal), „That's All Right“ (Jimmy Rogers) oder „Got My Mojo Working“ zurück; letzteren Song machte ja Muddy Waters populär, obwohl er von Preston Foster stammt. Kurz und gut, wir hören 18 Lieder aus einem Kraut und Rüben-Topf, der wirklich unterhaltsam ist und vermittelt, welchen Spaß eine ausgiebige Stubete bescheren kann.”
(Ernst Weiss, Concerto – Jazz, Blues, World Music, Pop. Nr. 6, Dezember 2015/Januar 2016)
"Es war einfach mal wieder an der Zeit: Sechs Jahre nach dem letzten Album des Konstanzer Musikers Notker Homburger. 'Schon seit Jahren trage ich mich mit der Idee. Jetzt ist es endlich so weit', sagt Homburger. Die Scheibe trägt den Titel 'Stubete' und soll ein musikalisches Zusammentreffen von Freunden darstellen. 'Bei einer Stubete wird gespielt was gefällt – ohne Scheuklappen und Schubladen', erläutert der Musiker. Herausgekommen ist dabei ein üppiges Album: 18 Lieder auf einer CD, für Vinylfreunde gibt es das Ganze auch auf Langspielplatte.
Darauf sind einige Klassiker von Homburgers Band, den Notty's Jug Serenaders, ebenso wie Vertonungen alter Tänze aus dem Thurgau, der Jimmy Rogers Überhit 'That's All Right' und einige Stücke zum Konstanzer Lebensgefühl. Die meisten davon entstanden bei den Theaterproduktionen 'Der Geruch vom Bodensee' (2013) und 'BodenFee und WellenZwerg' (2014). Zum Beispiel 'Konstanz wär so schön und nett', eine wunderbare lokale Verarbeitung eines globalen Themas. Gentrifizierung lautet das Stichwort. Grundsätzlich beschreibt dieser Begriff einen Wandel in der Struktur einer Stadt oder von einzelnen Stadtteilen – Bewohner mit niedrigem Einkommen werden von Bewohnern mit höherem Einkommen verdrängt. Auch in den Konstanzer Stadtteilen Allmannsdorf, Niederburg und Petershausen gibt es solche Entwicklungen. Der Song greift das Thema auf: 'Konstanz wär so schön und nett, wenn's keine Konstanzer hätt. Die schimpfen nur, denen ist nichts recht und außerdem versteht man sie schlecht', heißt es im Refrain. In den Strophen spricht ein Zugereister aus Braunschweig über die Niederburg und den ach so schlimmen Lärm in der Stadt: 'Ich habe ein Recht auf meine Ruhe hier und das klage ich auch ein'.
Es sind solche lokalen Spitzen, die den besonderen Reiz des Albums ausmachen. Dazu zählt auch das frivol-laszive Imperia-Singspiel, das Norbert Heizmann getextet hat. Darin wird die Geschichte der Edelhure Imperia nach der Geschichte von Balzac erzählt. Sehr hübsch und extrem unterhaltsam. Aber nicht nur Konstanz-Liebhaber, sondern auch Fans des typischen Notty's-Jug-Serenaders-Sounds kommen bei dem Album auf ihre Kosten. Ganz gleich, ob sie sich Bluesklassiker, traditionelle Tanzmusik aus der Schweiz oder populäre Schlager wie 'Das Mädchen vom Bodensee' vornehmen – alles klingt immer unverwechselbar nach Notker Homburger und Co."
(Michael Lünstroth, Südkurier 28. Oktober 2015)
"Homburger,
…I just recently was finally able to give “Stubete” a good close listening and must say I truly enjoyed most of it. Not to flatter you overly, but your guitar playing is a pleasure to listen to on every number that you play it on. I love the renditions of old-time stuff like “Guitar Rag” and “I’m Busy And You Can’t Come In” — Great! I like very much the banjo-ukelele stylings of Herr Dannenmayer, and together with your guitar, it makes some very fine duets, as also on “Little Red Hen.” I like also your vocals when you sing the German songs. The solo piece “Gell, Etz Wundersche Di,” with you singing and playing guitar, I thought was excellent. Also, I thought Gela’s singing on “Ich Bin Ein Jung Hübsch Weibchen,” accompanied by you on both guitar and harmonium was excellent. I found her straight-forward, plain approach to singing very pleasing.
I like all the accordion pieces with Thomi Erb. Your accompaniment on these is impeccable. I notice that he is given composer credit on some of these tunes. I’m impressed as they are all very fine tunes and are free of any modern pretentions. But you know me, I like stuff that sounds like old 78s.
Very fine music all in all. You know, it’s interesting how you jump between old-time American blues/ragtime and traditional German/Alpine tunes. And somehow, the tune “Welcome To The Saint” seems to wed these two distant music traditions together. There is some echo of the old-time Alpine zither in your playing on this tune. Are you aware of that? Perhaps you are a unique phenomenon in that regard, bringing these two traditions together. I don't know."
(Robert Crumb, Oktober 2015)
"Notker 'Notty' Homburger has featured in these pages several times over the last couple of decades, initially due to his leadership of Notty's Jug Serenaders before branching out into other projects. On this set he brings all the disparate elements of his music together, with the German language folksongs (well, kind of German anyway) and folk-dance tunes of the Lake Konstanz area of the German, Austrian and Swiss borders nestling neatly alongside American styled jug band performances like Sylvester Weaver's instrumentals 'I'm Busy And You Can't Come In' and 'Guitar Rag' and, with vocals in English, listenable covers of Jimmy Rogers' 'That's All Right' and 'Got My Mojo Working', plus a couple of others less well-known. Notker has never taken his music over-seriously and this set has, as with his others, a strong sense of good humour. For this set he has enlisted the help of many musicians in different permutations, though the overall effect is that of some informal music making in an intimate setting – fittingly, as this is what 'Stubete' means in the local dialect. The result is an extremely entertaining and, as we have come to expect from Notty, a rather different release. Nice Robert Crumb sleeve picture too."
(Norman Darwen, Blues & Rhythm Magazine # 305, 12/2015)
Christoph Wagner über Homburger und "Stubete"
15. Dezember 2015
http://christophwagnermusic.blogspot.de/2015/12/notker-homburger-plattensammler-musiker.html